Braintree oblečení
Slow Fashion

Co je slow fashion a proč by nás to mělo zajímat

Taky Vám připadá, jakoby dnes v obchodech s módou nevládlo klasické rozdělení na 4 roční období, ale na 52 ročních období? Každý týden dostávají obchody s oblečením nové a ještě novější zboží, které má za úkol jediné – přesvědčit nás, že jsme „out” a donutit nás k nákupu dalších věcí.

Drahá levná móda

Tyto věci jsou tak levné, že si jich koupíme daleko víc, než jsem původně chtěli, ,,protože za tu cenu by přece byl hřích je tam nechat”. Co na tom, že si je vezmeme na sebe jen párkát a pak je vyhodíme, protože se nám rozpadnou. Koupíme si zase hned nové, když je to tak „levné”.

Tento novodobý styl nákupu získal v zahraničí přízvisko „fast fashion” neboli rychlá móda. Ta je charakteristická nízkou kvalitou výrobků, extrémními trendy a obrovským množstvím dostupného zboží.

Málokdo si ale uvědomuje, jak levné to „levné” skutečně je. Náš nákup v obchodě představuje jen malý zlomek toho, co se odehrává v rámci celého módního odvětví.

Podle autorky Lucy Siegle a její knihy „To Die For: Is Fashion Wearing out the World?” nakoupí průměrný Američan za jeden rok 68 kusů oblečení a 8 párů bot. Což představuje 25 miliard kusů  oblečení každý rok.

Spotřeba takového množství oblečení vysává naše životní prostředí na obou koncích – při výrobě i při zpracování odpadu z něj. Podle Siegle představuje textilní výroba téměř 30% znečištění životního prostředí v Číně. K dalšímu zatížení životního prostředí dochází při rozpadu oblečení na skládkách. Polyesterové vlákno, ze kterého je většina oblečení fast fashion vyráběna, se rozkládá i několik stovek let.

Fast fashion je navíc vyráběna dělníky v rozvojových zemích, kteří pracují v nelidských podmínkách v nebezpečném toxickém prostředí. Fast fashion nám tak škodí na všech úrovních výroby – nadspotřeba vede k vyčerpávání cenných zdrojů (voda, pralesy), znečisťování prostředí při výrobě i recyklaci, zneužívání lidské pracovní síly a plýtvání spotřebitelových peněz. Jediní, kdo z toho systému profitují, jsou majitelé těchto oděvních řetězců.

Alternativa? Slow Fashion!

sl-3

Jako odpověď na sílící fast fashion trend vznikla tzv. slow fashion (pomalá móda). Tento termín poprvé použila Kate Fletcher z Centre for Sustainable Fashion v roce 2008. Od té doby si hnutí získalo spoustu příznivců po celém světě, nejen mezi spotřebiteli, ale i mezi různými oděvními značkami.

Slow fashion představuje propojení konceptů „ekologické”, „etické” a „fair trade” do jednoho pojmu. Slow fashion značky si zakládají na otevřenosti a upřímnosti vůči svým zákazníkům.

Toto hnutí nás vyzývá k tomu, abychom věnovali dostatek času kvalitní výrobě, dostatečně výrobek ocenili a zamysleli se, jak jeho výroba ovlivnila naše životní prostředí. Slow fashion nás učí vidět oblečení jakou dlouhodobou investici, která se nám postupně navrací, než jako odpověď na rychle se měnící trendy a striktně spotřební zboží.

Slow fashion nás vede k budování vztahu s naším šatníkem, k poznání, že můžeme mít věcí daleko méně, ale zato z nich můžeme mít daleko větší radost. A pokud se o ně budeme řádně starat, vydrží nám dlouhou dobu. Oblečení není nutné vyhodit, ale můžeme je opravit, s někým vyměnit, či navzájem půjčovat.

V příštím článku 8 principů (nejen) udržitelné módy se dočtete o tom, jaké jsou hodnoty slow fashion a jakými kroky můžeme pozitivně ovlivnit svět okolo nás.

Související články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *